tricksy

Om att inte förstå "smaken är som baken"

Kategori: Vardag

Ibland, när livet gör mig förvirrad, tror jag att alla människor egentligen har samma smak. Typ när jag tänker att det är orimligt att folk gillar lakrits. Kom igen, liksom. Då leker jag med tanken att folk som gillar lakrits egentligen inte känner samma smak som jag när de äter det. På samma sätt känner folk som inte gillar jordgubbar helt enkelt en annan smak än jag. Det gör det faktiskt mycket enklare att förstå människor att tänka så. Eller snarare, det ger mig en genväg till att slippa försöka förstå mig på sånt jag inte kan förstå, det vill säga folk som inte funkar som jag. "Du är som jag, du bara vet det inte."
 
Sen tycker jag förvisso det är enklare att förstå varför andra tycker och tänker saker som de tycker och tänker angående något där jag själv inte har en klar åsikt. Okej, jag kan fatta att folk gillar gurka, men jag kan också fatta att det finns folk som inte gillar det. Troligtvis för att jag själv varken tycker det är särskilt gott eller äckligt, hajar ni? Men att folk inte gillar choklad känns bara så jäkla främmande liksom. Då tänker jag hellre att de bara inte känner samma smak som jag, för det är den enda anledningen jag kan begripa. Det finns inget alternativ.
 
Vet ni förresten hur svårt det är att rita cirklar utan andra hjälpmedel än papper och penna?
"Nä."
Det ska jag berätta, att det är jävligt svårt.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: