tricksy

Angående CSN

Kategori: Vardag

Finns det någon studerande eller före detta studerande i Sverige som inte någon gång haft problem med CSN? Själv måste jag ringa upp dem inför varje ny termin jag söker studiemedel. Jag är lite av en expert på alla problem som kan uppstå vid det här laget.
 
För ett tag sen sökte jag studiemedel för ett program jag tänkte gå i Göteborg, men jag ångrade mig, så jag anmälde studieavbrott och gjorde en ny ansökan för en enskild kurs på halvfart som jag bestämde mig för att gå istället. Bara så att ni vet - så ska man inte göra. Det man ska göra är att ändra den ansökan man redan har gjort, för meddelar man avbrott så tror de att man inte ska plugga över huvud taget, typ. Eller nåt sånt. Jag fick i varje fall besked om studiemedlet för programmet ändå och eftersom jag redan fått ett besked så kunde jag inte få något för kursen, eftersom jag gjort den ansökan efter den första, hänger ni med? Nej, inte jag heller.
 
Jag ringde i varje fall CSN och förklarade problemet, snubben jag snackade med då sa att de nu hade fått in anmälan för avbrott och att det var fritt fram att göra en ny anmälan. Jag antog då att de andra jag gjort inte var giltiga längre, och gjorde som han sa. Det var också fel. Lyssna inte på dem när de påstår sånt. Få dem att plocka bort alla ansökningar de fått in först, annars är det värdelöst att försöka göra nya.
 
För ett tag sen fick jag besked IGEN från CSN att jag skulle få pengar för en veckas studier på programmet jag hoppat av. Det handlade alltså om en vecka då jag över huvud taget inte varit där. Jag ringde igen och pratade med dem. Den första kvinnan jag fick prata med förstod och tog bort min första ansökan hur fort och enkelt som helst, men berättade för mig att jag tydligen gjort en anmälan om studieavbrott på KURSEN JAG GÅR och det är typ här jag på riktigt förlorar mitt tålamod. Nåväl, det ska väl gå att lösas, jag blev vidarekopplad (de älskar att koppla folk vidare mellan kollegerna på CSN) och fick förklara problemet igen. DEN tjejen verkade inte fatta ett dugg av vad jag sa, påstod att SKOLAN skickat papper om att jag hoppat av kursen, vilket helt enkelt inte är sant eftersom jag går den. Så jag fick förklara allt ovan två gånger eftersom det är svårt att hänga med här. Sen sa jag att jag går kursen och önskar söka pengar för den. Jag undrade om hon inte bara kunde ta bort avbrottanmälan, vilket lär vara rätt enkelt för dem.
"Nej, det går inte eftersom det är uppgifter vi fått in från dig."
"Men det är ju ett misstag", sa jag. "Det är därför jag ringer."
"Jo, men du måste skriva till CSN och förklara vad som hänt och varför det har blivit ett missförstånd och hur du menar."
"Ja, men jag förklarar ju nu hur det ligger till."
"Fast vi måste ha det skriftligt."
Måste jag ens berätta att jag var fruktansvärt irriterad vid det här laget och fick kämpa rätt hårt för att inte börja skrika åt den stackars inkompetenta människan? Jag var jävligt arg när jag efter att ha suttit i telefonkö i en kvart och sedan fem minuter till när jag blev vidarekopplad, fick berättat för mig, på ett grinigt och nedlåtande vis, att jag ändå inte hade gjort rätt, att de visst inte kunde göra något.

Det tråkigaste är att om man hade kunnat fixa såna här saker, se sina ansökningar och avbrott, och hantera dem själv över webben så skulle det inte vara några problem. Men man vet faktiskt inte ett skit av vad som händer med grejer man skickar till dem genom att logga in där. Därav telefonköer där man är på plats hundra från början. Jag berättade såklart detta när jag skrev mitt griniga, men pedagogiska, mail igår. Man borde kunna hantera sina ärenden på ett enklare sätt. Jag hade ju ingen aning om att jag råkat göra två avbrottanmälningar när jag ringde och den första kvinnan berättade det för mig.
 
När jag skrev till CSN så skrev jag om allting från början till slut vad som gått snett och hur allt låg till, var övertydlig så att ingen skulle missförstå och la till min kritik mot den oförståeliga hemsidan på samma gång.
 
Idag fick jag ett mail där det stod att jag har beviljats studiestöd, så jag skickade in min studieförsäkran förut. Det hjälper trots allt att vara riktigt på. Fast jag är bombsäker på att en anan kollega än den där tjejen jag pratade med hade kunnat fixa allt på en gång när jag ringde. Det första tjejen hjälpte mig ju snabbt som sagt. Tråkigt bara att varannan person man snackar med på det där stället faktiskt inte kan något alls. Jag ska inte ens börja prata om allt som gick snett förra terminen.
 
Nu har jag skrivit av mig, phew. Har sällan varit så arg som jag var på CSN igår.
 
xoxo

Kommentarer


Kommentera inlägget här: