tricksy

Lite optimism

Kategori: Vardag

För ett tag sen var det någon som sa till mig att det är bättre att fokusera på saker som är bra här i världen är på allt som är dåligt. I vissa sammanhang är det säkert sant, men jag tror inte att vi kommer framåt om vi inte oftare prioriterar att ta tag i problemen framför att fira det positiva. Det är därför jag låter jävligt grinig den större delen av tiden. Idag tänker jag dock inte vara negativ, eftersom man förlorar allt slags hopp och entusiasm om man inte tänker på att det finns rätt mycket positivt också.
 
Som när jag såg en man knäböja framför den gamla skrumpna kvinnan, som tigger mellan spåren nere i Angered centrum varje dag, för att öppna en flaska dricka och plastfolien runt en baguette han hade köpt åt henne.
 
Som när en kvinna osjälviskt höll upp dörren åt personen som sprang för att hinna med spårvagnen och ingen annan gjorde det, jag inkluderad.
 
Som alla fantastiska svenska hjältar.
 
Som när Malala Yousafzai valde att fortsätta kämpa för alla barns rätt till utbildning även efter att hon blivit skjuten i huvudet av talibaner.
 
Som tillmötesgående personal, vänner som hjälper mig genom att ge konstruktiv feedback på mina texter, stöttande familj och bra lärare som alltid har kämpat för att utbildning ska vara både givande och roligt.
 
Som att vi över huvud taget har rätt till utbildning i Sverige oavsett vilket samhällsskikt vi kommer från eller vilken bakgrund vi har.
 
Som alla de som kämpar för att ändra på problemen jag brukar tjata om.
 
Det finns mycket att ta upp även utöver alla vänliga, starka och hedervärda handlingar som människor gör med jämna mellanrum. Jag skulle vilja påminna mig själv om att jag har tak över huvudet, té i min kopp, kläder på min kropp och magen full med mat. Förutom det är jag en av de lyckliga få i världen som har tillgång till nästan obegränsad kunskap och med hjälp av den även makten att bestämma över mitt eget liv. Det är något jag är väldigt tacksam för.
 
Nu har jag varit blödig nog och tänker återgå till att fokusera på problem, för det är mer min stil. Hörrni, det är valår i år! Vad säger ni, ut med rasisterna och in med feministerna? Jaa, det tycker jag! Jag har fått nog av rasseriksdagen vi har nu och tycker vi ska fixa in ett nytt vågmästarparti i år. F! 2014 :D
 
xoxo

Kommentarer


Kommentera inlägget här: